Zdrowe opalanie – to możliwe!

Lato znów do nas wróciło i rozpieszcza nas piękną pogodą przeplataną intensywnymi burzami. W czasie urlopu i w weekendy większość z nas wylęga na plaże, działki i parki, aby złapać trochę koloru i przybrązowić skórę. Jednak należy zachować głowę, gdyż opalanie jest przyjemną czynnością do czasu, gdy nie nabawimy się oparzeń, które mogą prowadzić do poważnych powikłań. Oto krótki poradnik jak mądrze się opalać mając na względzie zdrowie skóry.

Promienie słoneczne przyczyniają się do syntezy witaminy D w organizmie, sprzyja gojeniu się ran i poprawiają koloryt skóry nadając jej atrakcyjny brązowy kolor. Jednak naukowcy nie przestają ostrzegać, że opalanie niesie poważne zagrożenia, które trzeba mieć na względzie decydując się na wylegiwanie się na słońcu. Przede wszystkim mowa tutaj o szkodliwym działaniu promieni słonecznych, które powodują zmiany nowotworowe takie jak czerniak, nabłoniak kolczysty i podstawnokomórkowy. Słońce negatywnie wpływa na genetyczną strukturę skóry przyspieszając jej starzenie poprzez uszkadzanie włókien kolagenowych, które są odpowiedzialne za jędrność i sprężystość skóry.  Również może powodować atopowe zapalenie skóry, rogowacenia, plamy soczewicowe oraz przebarwienia i piegi.

Według lekarzy, jedynie maksymalnie 20 minut opalania bez zabezpieczenia dziennie jest bezpieczne dla skóry. Najbardziej ryzykownymi godzinami na opalanie jest przedział między 11 a 16. To wtedy słońce jest najwyżej.

Jak zatem zdrowo się opalać?

Przede wszystkim trzeba świadomie unikać w nadmiarze słońca i zabezpieczać się przed nim stosując kosmetyki ochronne, zakrywając znamiona i pieprzyki i nosząc okulary przeciwsłoneczne.

Kremy: żaden krem przeciwsłoneczny nie zapewni całkowitej ochrony przed groźnym promieniowaniem, jednak wybierając wysokie filtry, czyli 60 czy 100 SPF możemy liczyć na wyższa blokadę i wydłużyć czas przebywania na słońcu. Należy powtarzać aplikacje kremów przeciwsłonecznych kilka razy dziennie, szczególnie po każdej kąpieli wodnej. Nie tylko na plaży stosowanie kremów przeciwsłonecznych jest koniecznością. W mieście w czasie upałów warto posmarować skórę ciała chociaż delikatnym kremem, aby wzmocnić jej odporność na słońce. Z opalania całkowicie powinny zrezygnować osoby biorące leki psychiatryczne, kardiologiczne, przeciwcukrzycowe, hormonalne lub antytrądzikowe.

Należy koniecznie pamiętać o tym, że filtry przeciwsłoneczne będą działać odpowiednio, gdy będą obficie stosowane – krem z filtrem należy aplikować tak, by mieć na skórze grubą warstwę. Powinno się również pamiętać o ochronie oczu, ust i włosów przed promieniowaniem UV. Tutaj niezwykle pomocne będą okulary ze specjalnym protektorem, szminki z filtrami, kapelusze lub specjalne olejki z ochroną UV do wmasowania we włosy.

Przyzwyczajanie skóry do opalania

Kolejną zasadą bezpiecznego opalania jest stopniowe przyzwyczajanie skóry do zwiększanych ilość promieni słonecznych. Opalanie należy rozpocząć od 15-20 minut na słońcu pierwszego dnia, wydłużając je o około 10 minut codziennie. Opalać powinno się do 11 rano lub po 16 popołudniu. Najlepszą formą opalania jest wystawienie ciała na działanie promieni słonecznych w trakcie uprawiania sportu, gdy szanse na przegrzanie organizmu są mniejsze, a skóra opala się równomierniej. W trakcie spacerów również się opalamy, gdyż promienie słoneczne odbijają się od wody, piasku, należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu skóry w trakcie wypraw pieszych.

Przedawkowanie promieni słonecznych może skończyć się oparzeniem słonecznym, czyli ostrym zapaleniem skóry, które objawia się pojawieniem się bolesnego rumienia na skórze, a czasem nawet pęcherza, które zostawiają po wygojeniu się przebarwienia. Po kilku dniach po oparzeniu słonecznym, można doświadczyć łuszczenia się skóry, która odchodzi płatami od ciała. Aby uniknąć tych nieprzyjemności, korzystaj ze słońca rozsądnie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *